LED – NOVÁ DIMENZE SVĚTLA V PROSTORU

Světová módní značka GANT a světelný koncept ERCO

GANT Woman Myslbek – první LEDová prodejna

Světlo je čtvrtá dimenze

Světlo má zásadní vliv na interpretaci prostoru, orientaci a vnímání jednotlivých zón a objektů. Je vždy důležité pomocí cíleně řízeného a směrovaného světla stanovit vhodné hladiny osvětlenosti pro jednotlivé části prostoru a tím vytvořit kontrast a hierarchii. Vše je třeba navrhovat s ohledem na maximální vizuální komfort bez negativních vlivů jako je oslnění, a to volbou vhodných typů svítidel a jejich rozmístění. Kvalitním světelným návrhem lze současně dosáhnout vysoké efektivity po stránce energetické a provozní.

Cílem světelného konceptu bylo nově definovat, zvýšit a zdůraznit atraktivitu a exklusivitu prodejen a značky GANT ve srovnání s konkurencí, a vytvořit tak expresivní „corporate light“.

Nová výzva – LED

V případě prodejny GANT Woman Myslbek v ulici Na Příkopě v Praze 1 byla pro práci se světlem použita svítidla s nejnovější technologií na bázi LED (Light Emitted Diode). Jedná se o první projekt tohoto druhu vůbec, kdy je celý prostor prodejny od výloh přes vlastní prodejnu až po zkušební kabiny nasvícen výhradně touto technologií, která přináší celou řadu výhod:

  • vysoká energetická úspornost
  • výrazné snížení tepelné zátěže v prostoru prodejny a tím redukce chlazení a nákladů za klimatizaci
  • bezúdržbový provoz bez výměny světelných zdrojů
  • ochrana vystavovaného zboží z důvodu absence UV a IR záření
  • lepší podání barev než v případě výbojek či zářivek a tím zvýšení věrohodnosti a atraktivity zboží
  • odstranění rozptylného světla a vytvoření většího kontrastu
  • možnost regulace a scénografie díky stmívání a okamžitému náběhu (oproti výbojkám)

Výrazná efektivita LED diod však není způsobena jen samotnými diodami, ale především celým optickým systémem svítidel ERCO. Ten je založen na principu projekce světla namísto reflexe, jako je tomu u standardních reflektorů. Primární optika je u vlastní diody. Sekundární optiku tvoří tzv. kolimátor, který usměrňuje veškeré světlo z diody paralelně pouze jedním směrem. Třetí optika je ve formě výměnných sférolitických čoček, které umožňují docílit libovolný světelný efekt vhodný pro danou světelnou scénu. S jedním svítidlem tak lze svítit až šesti různými způsoby //foto 1//. Jsou to čtyři rotačně symetrické světelné distribuce (narrow spot, spot, flood, wide flood), oválná a asymetrická typu wallwasher (rovnoměrné osvětlení celých stěn).

Velkou výhodou tohoto optického systému je také naprosté odstranění rozptylného rušivého světla. Tím vzniká mnohem vyšší kontrast mezi nasvětleným objektem a okolím. Je to hra světla a stínu.

foto 1

Koncept a řešení

Pro zvládnutí této výzvy byly definovány jednotlivé části prodejny se zohledněním maximálního efektivního vizuálního komfortu.

Výloha – pozvánka ke vstupu

Výloha je vizitkou společnosti a prezentuje firemní identitu. Proto byl navržen flexibilní systém, který umožňuje optimálně realizovat rozdílné a měnící se uspořádání výlohy podle jednotlivých sezón, kdy je zboží ve výloze doplněno prvky jako velkorozměrové obrazy a další příslušenství. Světelný koncept byl rozdělen do těchto oblastí:

  • vertikální rovnoměrné osvětlení pozadí pro perfektní nasvícení velkorozměrových obrazů bez rušivých nežádoucích světelných kuželů na stěně
  • akcentování figurín
  • zdůraznění značky GANT a její identity

Pro řešení byly použity napájecí lišty jako perfektní infrastruktura a revoluční svítidla ERCO Logotec LED. Ta využívají zmíněnou techniku sférolitických čoček, která umožňuje realizovat rozdílné světelné úlohy jako vertikální (wallwashing), akcentující a efektové osvětlení. Je třeba zdůraznit, že příkon jednoho svítidla je pouze 14W. Se dvěma svítidly na jednu figurínu je však docíleno velmi výrazného akcentu (4000 až 5000 lux), což je srovnatelné s výbojkou HIT 70W!

Prodejna – prostor pro zákazníka

Po vstupu do prodejny je podstatné to, aby se zde zákazník cítil dobře, pohodlně si vybral a vyzkoušel zboží ve správném světle a samozřejmě nakoupil. Proto byl rozdělen prostor prodejny na tyto části:

  • plochy stěn s typickými barvami a zapuštěnými podsvícenými regály
  • prezentační stoly
  • část pokladního pultu
  • všeobecné plochy
  • čekací zóna a posezení
  • zkušební kabiny

V principu je kladen důraz na vertikální osvětlenost (wallwashing) pro celkový vjem prostoru a pocit světlosti v kombinaci s akcentujícím osvětlením pro prezentaci zboží. Jelikož architektonický návrh prodejny uvažuje s uskočenými stropy v každé dílčí části obchodu, které jsou podsvíceny LED pásy, bylo zvoleno uspořádání ve formě zapuštěných stropních svítidel. Designová řada ERCO Quintessence obsahuje rozdílné světelné techniky a detaily osazení. Proto byl navržen modulový koncept, který se skládá z wallwasheru, směrovatelného spotu a downlightu v různé kombinaci //foto 2//. Uspořádání modulů je přizpůsobeno vždy prostoru prodejny dle umístění stěnových regálů, prezentačních stolů, pokladny, stropních nik apod.

Svítidla typu wallwasher vytvářejí základní rovnoměrné vertikální světlo tak, aby se prostor opticky zvětšil a docílilo se vnímání hloubky prostoru zvenku dovnitř prodejny. Stěnové regály a prezentační stoly jsou dodatečně akcentovány pomocí směrovatelných spotů s úzkou a širokou světelnou distribucí. Tímto dodatečným kontrastem se prezentuje a vyzdvihuje nejdůležitější část, prezentace zboží.

V prodejně jsou navíc použita speciální svítidla typu washlight a doublewashlight. Je to kombinace downlightu a wallwasheru v jednom svítidle tak, že dokážete nasvítit rovnoměrně stěny a současně prostor pod svítidly. Kromě různých světelných distribucí se také kombinují rozdílné intenzity či příkony LED svítidel v rozsahu od 7W do 35W.

V privátní a intimní zóně zkušební kabiny zajišťuje projasnění celého prostoru jeden doublewashlight a dva směrovatelné spoty nad zrcadlem nasměrované na postavu stojící před zrcadlem. Zákazník si tak dokonale může prohlédnout zkoušené zboží v tom nejlepším světle.

Za zmínku stojí ještě podsvícení regálů LED pásy s teple bílým světlem v souladu s teple bílým avšak svěžejším světlem LED stropních svítidel (3200K) pro přímé osvětlení regálů, a to vše v kontrastu k studeně bílému světlu stropních nik.

foto 2

Efektivní vizuální komfort

Při vstupu do prodejny můžete mít dojem, že svítidla ve stropech vůbec nesvítí. Vnímáte pouze prostor, příjemné prostředí, zdůrazněné zboží a vysoký vizuální komfort. Všechna svítidla mají totiž velmi dokonalé clonění využívající techniku tzv. „darklight“ reflektorů. Pro podtržení čistého a klidného stropu jsou navíc všechna svítidla zapuštěná a lícující se stropem bez přesahů tak, že strop není narušen ani vystupujícími částmi svítidel při nasměrování spotů.

Kromě vizuálního komfortu však světelný koncept a použité techniky velmi významně ovlivňují také energetickou efektivitu. Ze strany investora byl tento aspekt samozřejmě významně posuzován i s ohledem na návratnost investice. Z kalkulací vyplývají tyto závěry. Vyšší investice do kvalitního a efektivního osvětlení je velmi rychle kompenzována redukcí nutného příkonu a spotřebou energie. V případě Myslbeku s novou LED technologií jde o úsporu energie ve výši 30% oproti HIT výbojkám při zachování stejného konceptu osvětlení a stejného poměru hladin osvětlenosti, jaké byly realizovány již posledních několika prodejnách s HIT technologií. Navíc v době pořízení je vyšší investice do světla ihned srovnána nižší investicí do klimatizace.

Snížení tepelné zátěže zase přispívá k mnohem vyššímu komfortu uvnitř prodejny a návratnost investice také zásadně podporuje bezúdržbový provoz osvětlení bez nutnosti neustálých výměn různých světelných zdrojů. A to vše je dosaženo tak, že v popředí stojí zboží, značka a koncept prodejny.

Závěr

Promyšleným světelným konceptem a nasazením různých světelných technik a distribucí je možné realizovat rozdílné hladiny osvětlenosti, které vytvářejí kontrasty, hierarchii, a tím plastický dojem celého prostoru. Celý světelný koncept tak umocňuje příjemnou atmosféru, atraktivitu zboží a perfektně interpretuje typický šarm značky GANT.

Kdo je firma ERCO

Společnost ERCO je celosvětově renomovaný poradce a dodavatel systémů architektonického a scénografického osvětlení interiérů a exteriérů. Naše filozofie je “světlo namísto svítidel”. V tomto smyslu navrhujeme koncepty osvětlení s ohledem na vnímání prostoru, objektů a jejich atmosféru při dosažení efektivního vizuálního komfortu. Proto jsou také koncepty ERCO použity v projektech jako Grand Louvre v Paříži, Guggenheimovo muzeum v Bilbau, Reichstag v Berlíně, City Hall v Londýně, Burj al Arab v Dubaji a v mnoha dalších památkách, muzeích, hotelech, obchodních centrech a jiných objektech.

Více o značce GANT

Značka GANT je protkána bohatou tradicí výroby neformálního oblečení vysoké kvality. Spojuje americkou ležérnost s evropskou elegancí. Její hodnoty jsou nerozlučně spjaty s autentickým dědictvím amerického východního pobřeží, pocházejícím z roku 1949, kdy byla společnost založena. Od té doby se dále vyvíjela, načerpala inspiraci z Evropy nejen v oblasti látek a návrhů, ale i v oblasti životního stylu. Dnes je vskutku globální lifestylovou značkou. Kolekce značky GANT nabízí široký sortiment pánské, dámské i dětské módy nejen pro volný čas. V licenci značky GANT se také navrhují a prodávají hodinky, obuv, brýle, parfémy a v neposlední řadě luxusní bytové doplňky GANT Home. V České republice působí módní značka GANT již od roku 1999 a své zboží nabízí ve 23 obchodech rozprostřených po celé ČR.

 

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>