Zpackané rekonstrukce

Murphyho zákony jsou neúprosné – když se něco může pokazit, pokazí se to. O rekonstrukcích to platí dvojnásobně. Stavět na zelené louce, to je oproti tomu naprostá pohoda. Že rekonstrukce přináší řadu potíží, o tom svědčí desítky negativních reakcí na portálu NejŘemeslníci.cz.

Dohodněte si detaily

Z řemeslníka byste měli mít dobrý pocit už při komunikaci. Bere vám telefony? Když slíbí, že zavolá, udělá to? Reaguje na nepřijatý hovor? Rozhodně si vyhledejte reference, abyste informace o kvalitě odváděné práce měli z první ruky. Nenajímejte si řemeslníky bez smlouvy. Správně formulovaná smlouva o dílo vám ušetří plno starostí a peněz při případných reklamacích. Věnujte velkou pozornost popisu prací a dodaných materiálů. Ve smlouvě trvejte na tom, že firma se bez vašeho souhlasu nebude pouštět do náhradních řešení. Smlouva by měla obsahovat i technickou dokumentaci (je-li nutná), ceny, materiálové položky, termíny, sankce při jejich nedodržení a požadavek vést stavební deník, který bude každý den k dispozici. Nezapomeňte uvést i klauzuli o odvozu odpadu.

Většina firem chce zálohu předem. Dohodněte si, že budete za odvedenou práci platit průběžně a na závěr si necháte motivační doplatek, například 15 % z ceny, který vyplatíte po odevzdání hotového díla a odstranění všech chyb a nedostatků.

Jaklepebydlet.cz_1 (kopie)

Uvádíme příklady rozčílených a napálených zákazníků, tak jak své postřehy píší na portál www.NejRemeslnici.cz.

„Na černo“ se nevyplatí

Ráda bych se podělila o své negativní zkušenosti s jedním rádoby korektním řemeslníkem. Celkem akutně jsem potřebovala sehnat zedníka na předělání bytu, do kterého jsem se měla brzy stěhovat. Protože jsem o nikom nevěděla, elektrikář mi jednoho sehnal, shodou okolností jsem ho už z dřívějška znala osobně.

Abych „ušetřila“, dohodli jsme se, že mi práci odvede tzv. načerno, to byla jedna z chyb. Koupila jsem byt 2 plus 1 a potřebovala jsem zapravit stopy po elektrikářích a položit dlažbu v koupelně. Z dlažby v koupelně nakonec sešlo, nejspíš bych ji neměla dodnes. Ale abych neodbíhala… Řemeslník zahájil práci měsíc po domluveném termínu. Tím pádem jsem musela odložit stěhování a stálo mě to peníze navíc. Pak se práce pořád protahovala, protože se zedník pořád vymlouval, že musí urgentně něco zrovna dělat jinde. V mém bytě pokračoval opravdu hlemýždím tempem. Navíc mi často zavolal, že se to posune, a pak nedorazil vůbec.

Když už byla práce tak ze dvou třetin hotová, řekl, že by ji chtěl zaplatit. Zaplatila jsem celou částku, a to byla další chyba z mé strany. Na to, že zde udělal opravdové minimum, byl požadovaný finanční obnos byl docela závratný. Zaplatila jsem asi 11 a půl tisíce a pak už mu v podstatě o nic nešlo. Dorazil ještě asi třikrát a konec. Pak už jen výmluvy, že je nemocný. Dnes už to jsou dva na měsíce, co od něj nemám žádnou zprávu. Je škoda, že nemám doklad, takže nikde nemůžu nic prokázat. 

Jaklepebydlet.cz_2 (kopie)

Špatná zkušenost

Zakázka nebyla pořádku v žádném ohledu. Stavební servis = jeden řemeslník. Ve smlouvě nebylo uvedeno nic z toho, co jsme si dohodli, dokonce ani termín ne, ale ve spěchu jsem si toho nevšiml. Naštěstí zde však byla přesná e-mailová komunikace. Následovaly několikeré diskuze o rozsahu zakázky, přestože ta byla bod po bodu specifikována v e-mailu, na jehož základě byla zaslána (odsouhlasená) cenová nabídka. Několikrát nařčen, že se pokouším dotyčného zneužít k provedení čehosi navíc, situace však byla přesně opačná. Termín, původně v týdnech, překročen o víc než dvojnásobek a bylo by to ještě horší, kdyby část prací ze zadání neudělali na mé náklady jiní. Zálohy byly požadovány v neobvyklé výši nejen na začátku, ale i v průběhu, i když už byl materiál dávno zaplacen a práce zdaleka nehotové a silně zpožděné. Firma opakovaně žádala úhrady nad rámec nabídky za domnělé vícepráce, ačkoliv ty byly v zadání výslovně specifikovány.

Komunikace velmi špatná – důležité věci nebyly sdělovány vůbec nebo pozdě, řemeslník často vůbec nepřijel. Měl neustálé výmluvy typu, že se nedostavila slíbená parta, že se nedaří sehnat pomocníka, stěžoval si únavu atd. Za překročení termínu nám nakonec poskytl slevu (7 %), ale následně prohlásil, reklamace kvůli této slevě v budoucnu řešit nebude. Dokončovací práce jsou naprosto odfláknuté. 

S odstupem několika týdnů od ukončení spolupráce se objevují další problémy, náklady na opravy již dávno vysoce překročily výši „slevy“, například: roh SDK obložení ložnice zničený vodou unikající z instalovaného rozvodu, odlepující se SDK desky v jiném rohu téže místnosti i v hlavní místnosti, při betonování hlavní místnosti použito o tolik méně cementu, že se několik míst později zcela propadlo a průchod do koupelny se rozdrolil a vypadl do koupelny. Hlavní místnost byla nejprve obložena sádrokartonem a až poté byla podlaha vyplňována mokrou směsí, což mělo být naopak. Spodní části desek nasály vodu a na několika místech vypoukly nebo zhnědly. V pořádku není ani nejčastěji proklamovaná „vícepráce“, osazení oken – nesmyslně byly odstraněny parapetové lišty, tři z šesti oken drhnou, některá jsou pouze na pěně – montážní kotvy jsou použity zcela nahodile, přestože jich byl dostatek. U vchodových dveří zkřivená futra. Vedení odpadu na WC uděláno tak, že není možné přišroubovat mísu, neboť by se šlo skrz nepochopitelně umístěnou odpadní rouru. Další seznam obdobných a stále se objevujících věcí by byl jednou tak dlouhý. 

Dodatečně opravdu lituji, že jsem smlouvu nevypověděla hned na počátku při prvních problémech a nenajal raději s profesionály. Řemeslník se sice často oháněl tím, že zakázka je „levná“, jako by to snad mohlo zdůvodnit výše popisované problémy. Levná ale nebyla ani v základní nabídce. Za částku, na níž rekonstrukce v součtu vyšla, jsem si mohl najmout „drahou“ stavební firmu, která by práce zvládla v termínu a se zárukou.

Jaklepebydlet.cz_3 (kopie)

Rekonstrukce, která se nekonala

Řemeslníka jsme vybrali podle dobrých referencí, které ale bohužel nemůžeme potvrdit, jeho jednání bylo velmi neprofesionální. Na poslední chvíli slíbenou práci z nepochopitelných důvodů zrušil, přestože věděl, že nám na ni navazují další realizace.

Nejprve nám zapomněl říci, že si musíme zajistit materiál sami, s čímž jsme neměli problém, nicméně to řekl v pátek večer, když se zakázka měla realizovat v pondělí ráno, a zkomplikoval nám tak plány na víkend. Při vyzvedávání materiálu nám známý ve stavebninách doporučil na opravu stropu perlinku, kterou původně řemeslník v zadání neměl a na můj slušný dotaz, jestli je tedy potřeba ji dokoupit, hovor přerušil a jen poslal sms, že pokud pochybujeme o jeho znalostech a postupu, tak si máme zakázku zrealizovat sami. Negativně hodnotím také celou jeho komunikaci, kdy místo jednoho krátkého telefonního hovoru vyřizuje věci psaním sáhodlouhých sms…

Jaklepebydlet.cz_4 (kopie)

Poznámka

V předchozích třech příbězích jsme vymazali konkrétní jména, IČ a další údaje o kritizovaných řemeslnících. Pokud se je však budete chtít dozvědět, najdete je na webu: www.NejRemeslnici.cz.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>